onsdag 22 maj 2013

Chokladtårta till Barnkalas

Barnkalas på gång och inte mycket tid?
Här är ett recept på enkel och snabb chokladtårta som dessutom smakar riktigt gott!



Ingredienser:

1 Tårta:
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl yoghurt (eller fil etc)
50 gr smör
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
100 gr choklad (mjölk till barnen, mörk till vuxen)
evt 1 msk kall kaffe



Fudgesåsen: (räcker för 2 tårtor)
 300 gr vitchoklad
100 mjölkchoklad
100 gr smör
1 dl grädde



Fyllning:
4 dl grädde 
vaniljsocker
evt sylt



Dekoration
m&ms eller chokladlinser, nonstop, strössel etc




* sätt ugnen på 175 grader.
* vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt länge (det ska bli vitt och pösigt).
* smält smöret och rör i yoghurt och blanda det med äggsmeten.
* blanda vetemjöl, bakpulver och kakao och blanda det försiktigt i smeten.(sikta gärna)
* smält chokladen och rör ner det i smeten.
* smörj formarna med smör och ströbröd.
* gräda i mitten av ugnen i ca 30-40 minuter tills den inte är kladdigt längre (ha koll på kakan och känn med en sticka).

* värm grädden i en kastrull
* finhacka chokladen och rör ner den i grädden tilsammans med smöret.
* Rör till en jämn smet, låt svalna lite(koka upp om den inte tjocknar).

* Ta bort kakformen och dela kakan i 2 bitar
* Vispa grädden & vaniljsocker hård och smaksätt den med sylt om man önskar så
* spritsa grädde på den översta tårtdelen
* lägg den understa tårtdelen vanpå
* Häll fudgesåsen över tårtan
* dekorera tårtan med chokladlinser, strössel eller något annat trevligt.

uppdaterad recept 2017-05-08

4 kommentarer:

  1. Degen blev väldigt tjockt, och efter 35 minuter ugnen har jag nu en relativt hård kaka. Få se om det går att skära i den...Jag har följt receptet till punkt och pricka.

    SvaraRadera
  2. Hej Caro, Vad tråkigt att den blev hård. Jag får erkänna att vi har en väldigt gammal ugn och jag tror den kanske inte funkar optimalt, ska testa den i en annan ugn och ändrar tider om det behövs. Annars är det en väldigt uppskattat kaka.

    SvaraRadera
  3. hej, jag har justerad tiden till 30-40, men viktigast är att ha koll så att den inte är kladdigt längre, när den inte är det så är det bara att ta ut kakan.

    SvaraRadera
  4. Samma här fast jag hade den bara 30min i ugnen.

    SvaraRadera